Krampus dance (ed. 15)
Krampus dance (ed. 15)
Krampus dance (ed. 15)
Krampus dance (ed. 15)
Krampus dance (ed. 15)
Krampus dance (ed. 15)
Krampus dance (ed. 15)
Krampus dance (ed. 15)
Krampus dance (ed. 15)
Krampus dance (ed. 15)
Krampus dance (ed. 15)
Nr ref. 1177

Aleksandra WaliszewskaKrampus dance (ed. 15), 2020 r.

litografia
21 x 15 cm

Praca niedostępna

wymiary papieru: 25 cm x 35 cm
wymiary odbitki: 15 cm x 21 cm
papier: Fabriano Rosaspina Bianco 285 g/m2
Limitowana edycja 15 numerowanych i sygnowanych odbitek.

Artystka swój projekt zrealizowała w Pracowni Litografii im. Pabla Picassa w Warszawie, jedynej takiej placówce w Polsce i jednej z nielicznych w Europie.

Edycja została ręcznie wydrukowana z dwóch kamieni na XIX wiecznej prasie litograficznej. Grafika powstała z zastosowaniem takich samych metod, jakich używali litografowie ponad 200 lat temu.

Litografia została wynaleziona przez Aloisa Senefeldera pod koniec XVIII w. w Monachium. W epoce wojen napoleońskich nowa technika szybko rozprzestrzeniła się po Europie. Zajmowali się nią tacy artyści jak Francisco Goya, Henri de Toulouse-Lautrec, Pablo Picasso, czy Jean Miro. Obecnie jest prawie całkowicie zapomniana i znajduje się na liście ginących profesji UNESCO.

Litografia jest techniką graficzną bazującą na równowadze trzech elementów: kamienia, tłuszczu i wody.

Kamień
Na wyszlifowanej powierzchni specjalnego gatunku wapienia, zwanego kamieniem litograficznym kredką lub tuszem wykonuje się rysunek.

Tłuszcz
Głównym składnikiem używanych w litografii materiałów rysunkowych jest tłuszcz.
Po zrobieniu rysunku wnika on w strukturę kamienia, trwale zmieniając właściwości powierzchni na których się znajduje.

Woda
Kiedy kamień jest gotowy na przyjęcie farby graficznej, zwilża się go wodą.
Pokryte rysunkiem partie odpychają wodę, która zbiera się tam, gdzie nie ma zatłuszczenia. Farbę nanosi się skórzanym wałkiem, dopóki kamień pozostaje mokry przyjmują ją tylko miejsca zatłuszczone, pozostałe obszary zabezpiecza woda.

Odbitki wykonuje się na prasie litograficznej. Farba graficzna z kamienia przechodzi na papier pod naciskiem około 300 kg na centymetr kwadratowy. Tak duże tłoczenie sprawia, że poza farbą na mięsistym papierze odbija się również unikatowa faktura kamienia, którą można zobaczyć pod dużym powiększeniem.

Nakład stanowią wszystkie podpisane przez artystę odbitki. Są one drukowane przez autora, lub pod jego ścisłym nadzorem. Odbitkę opisują dwie liczby: numer kolejny i wysokość nakładu. Każda tak opisana i opatrzona podpisem autora grafika jest oryginałem.

Drukując nakład artysta dąży do tego, żeby wszystkie odbitki były identyczne. Fakt, że jest to druk ręczny determinuje jednak pewne różnice, w których, między innymi zawiera się urok litografii. Przeprowadzając analogię z inną dziedziną sztuki, każda z odbitek nakładu stanowi jakby odrębne wykonanie tej samej kompozycji muzycznej.

tekst: Przemysław Runo

fot. pracy: Bartosz Górka
fot. pracowni: Adam Gut, Przemysław Runo
Przewiń do góry okna