Saidi
Saidi
Saidi
Nr ref. 926

Marcin DudekSaidi, 2019 - 2020 r.

akryl, transfer obrazu, taśma medyczna, werniks UV, drewno
28 x 20,5 cm

Cena: 14 800 zł

Praca pochodzi z serii kolaży stworzonych w charakterystycznej dla Dudka technice nalepiania na drewniany panel drobnych wycinków taśmy, które układają się w dynamiczne i abstrakcyjne struktury, często przywodzące na myśl ścierające się tłumy kibiców widziane z lotu ptaka oraz elementy architektury stadionowej. Ta seria została zadedykowana grupie wybranych piłkarzy, których sylwetki w ruchu zostały przeniesione na abstrakcyjne formy. Widzimy więc prace o tytułach: Noel, Saidi, Takesure, Emmanulel, Kalu, Ebénézer, żeby wymienić kilka z nich. Wszystkie odnoszą się do czarnoskórych graczy, którzy wstąpili w szeregi polskich drużyn piłkarskich.

Podróż do Polski, zwłaszcza na początku lat 90., musiała być dla każdego z nich równie egzotycznym doświadczeniem, jak kolor ich skóry dla rodzimej sceny piłkarskiej. Szlaki przecierał Noel Sikhosana, który dołączył do Wisły Kraków i 30 marca 1991 roku wystąpił po raz pierwszy (i ostatni zarazem) w meczu z Zagłębiem Sosnowiec. I to właśnie jego pojawienie się na murawie wzbudzało wówczas więcej emocji, niż same rozgrywki piłkarskie. Praktycznie każdy z nich musiał na własnej skórze odrobić trudną lekcję polskiego rasizmu. Przykładem tego były rzucane na boiska banany, czy też często dwuznaczne artykuły prasowe – jak chociażby krótki wywiad z Ebénézerem Mfomou zatytułowany „Arka dla Murzyna" (sic!), kiedy ten podejmował rozmowy z Arką Gdynia, a finalnie dołączył do Stali Mielec. Zresztą dla wielu z tych piłkarzy podróż do Polski była tylko krótkim przystankiem, a nie wymarzonym miejscem docelowej kariery.

Inspiracją dla tego kolażu jest Saidi Ntibazonkiza, urodzony w Burundi.

Wystawy
– Trans Hooligans, LETO, Warszawa (PL), 2020 (solo)
Przewiń do góry okna